.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گشتي در كشتي
به قلم نقي كلانتري
گشتي در كشتي

با نام مولاي متقيان ، مقتداي جوانمردان و عياران سلسله مباحث و مطالب مربوط به ورزش اول كشورمان را آغاز مي كنم باشد تا با ياري و رهنمودهاي ارزنده همه پيشكسوتان و بزرگان اين رشته از ورزش دين خود را به مردم عزيز و شريف ايران خصوصاً اين استان و همشهريان اداء نمايم بارها از سوي خانواده بزرگ و فرهيخته قلم بدستان و اساتيد فن مطبوعات مورد لطف و محبت و عنايت ويژه قرار گرفتم. هربار به نوعي خواستم وظيفه ام را در قبال آن همه محبت دوستان بزرگوار ادا نمايم ، توفيق حاصل نشد.

حال به شكرانه خداوند  اين توفيق حاصل شد تا مباحث و مطالبي تحت عنوان ( گشتي در كشتي ) را تقديم علاقمندان به ورزش اول ايران نمايم بسيار خرسندم. پيشاپيش از همه بزرگان و فرهيختگان و پيشكسوتان اهل قلم به سبب اطلاعات ناقصم عذرخواهي نوده و مطالب نگاشته شده فقط و فقط تراوش ذهني اينجانب است .بر من ببخشائيد. 

رخصت

كشتي از ديرباز در ايران باستان جايگاه بالا و والائي را نزد ايرانيان داشته و وهمواره مخاطبان خاص خود را در عرصه هاي مختلف به خود  اختصاص داده است تا جائيكه اين رشته از ورزش را مستثني از همه رشته هاي ورزشي ديگر (ورزش اول ايران مي نامند) بدليل توفيقات اوليه اين رشته از ورزش از بدو پيدايش تاكنون كه با شاهنامه فردوسي و رستم و سهراب همراه بود.

ما را در ملل مختلف عالم به نيكي و پهلواني معرفي كرده است نبرد گردان و دليران ايران زمين در عرصه هاي مختلف رزم و پهلواني و عياري و جوانمردي از گذشته هاي دور زبانزد خاص و عام در عالم بود و سبب گشته تا كشتي و كشتي گيران در جامعه از جايگاه ويژه و با معنويتي برخوردار باشند تا جائيكه مشكلات و مسائل و گرفتاريهاي اجتماعي و خانوادگي بزرگ و كوچك افراد جامعه با حمايت و هدايت و ميانجيگري پهلوانان گره گشائي مي شد و پهلوانان را به عنوان امين جامعه خود مي شناختند .

حال با اين مقدمه مي پردازم به ورزش اول كشورمان كه حدود بيش از هفتاد سال پيش تاكنون در عرصه هاي مختلف بين المللي رسماً دارد جهان كشتي گرديده است ضمن اينكه قبل از آن به طور غير رسمي در مراسم و اعياد و جشن ها ، روستائيان ما پس از فراغت از كار و برداشت محصول در مناطق مختلف كشور مانند لوچوكاران مازندران ، چوخه كاران خراسان ، گيله مردان گيلان و كمرشال كردستان و كرمانشاه و ... مرسوم و متداول بوده و كشتي مي گرفتند و از هفتاد سال پيش كه كشتي در دنيا با آقائي كشورهائي مانند سوئد ، فرانسه ، لهستان ، تركيه ، روسيه و ... آغاز به كار كرد .آن زمان جايگاه كشتي ايران در دنيا بسيار كمرنگ بود و رفته رفته به سبب حضور مربيان خارجي در ايران ، كشورم توانست پس از 10تا15 سال جايگاه نسبتاً مناسبي را بدست آورد حال به اين مختصر بسنده مي نمايم ودر خصوص شكل و شيوة كشتي در آن زمان و فرق آن با كشتي امروز دنيا و همچنين حضور و توفيقات ايران در عرصه هاي بين المللي را در هفتة آينده به آن خواهيم پرداخت و تقديمتان مي نماييم .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شهروند ساروی 5 آذر 1386
با سلام
بدینوسیله از جناب آقای حاج نقی کلانتری از روسای هیات کشتی استان که در دوره ایشان قهرمانان طلایی زیادی رشد یافتند در ارائه این مقاله زیبا تشکر می نماییم . لطفا در مقالات بعدی از کشتی ساری و جویبار بیشتر بنویسید . با تشکر
جعفر قربانپور 6 آذر 1386
سلام علیکم
مقاله علمی و ارزنده ای است . امیدوارم ادامه یابد . شکوفایی کشتی کشور مرهون تلاشهای همه خادمان عرصه کشتی کشور از جمله مرحوم مهدی پور و آقای حاج نقی کلانتری که دوران طلایی را برای کشتی مازندران آفریدند ؛ می باشد . آرزوی توفیق روزافزون برای ایشان و آقا سجاد کلانتری الگوی کشتی گیران جوان و متعهد عزیز ساروی دارم .
جعفر قربانپور - مربی و داور فدراسیونهای شنا و کاراته جمهوری اسلامی ایران

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.213 seconds.